Miłego czytania i stosowania.
Założenia:
- pozwalamy elfom nauczyć się więcej niż jednej szkoły magii.
Traktujemy to jako kolejne nabywane zdolności. Każda kosztuje 100 XP.
- aby elfy nie stały się zbyt potężne, ograniczamy im możliwość
rzucania czarów za pomocą zagrożenia Chaosem, losując zakłócenia wiatrów
magii, o czym niżej
- opcjonalnie: ograniczamy elfom ilość szkół magii, jakich mogą się nauczyć, do liczby pełnych dziesiątek cechy Inteligencja.
Ograniczenia dla elfich magów
Wiatry magii jak wiadomo są zanieczyszczone Chaosem. Ludzie nie
umieją tego wyczuwać, dlatego ludzkie szkoły magii skupiają się na
jednym z wiatrów, a ludzcy magowie „dostrajają się” do swego wiatru
magii, dzięki temu korzystają z czystej mocy danego wiatru, ignorując
zakłócenia.
Elfy zaś wyczuwają zakłócenia, dlatego mogą używać wielu rodzajów magii,
nie zestrajając się z jednym. Po prostu są w stanie określić, których
wiatrów w danej chwili powinny unikać. Jak to odzwierciedlamy?
 |
Rys. 1 - diagram wiatrów magii |
Rzut określający zakłócenia wiatrów magii
Rysujemy
diagram wiatrów magii [rys.1] i rozpisujemy
na nim liczby od 1 do 8. Kiedy elf deklaruje rzucanie czaru, nakazujemy
mu sprawdzenie zakłóceń: rzucamy kilkoma kośćmi K8 i rozkładamy je na
diagramie tam, gdzie wskazały wylosowane liczby [rys.2]. Wiatr, do
którego trafiła kostka, jest zanieczyszczony Chaosem, pełen groźnej
Dhar. Jeśliby ktoś chciał rzucać w danej chwili czar ze szkoły, której
wiatr w danej chwili jest zanieczyszczony,
musi dorzucać kostkę Dhar przy określaniu WPM (analogicznie jak guślarz).
 |
Rys. 2 - losowanie zakłóceń magii |
Iloma kośćmi K8 rzucać?
Przy określaniu które wiatry są „śmierdzące”, proponuję by
standardowo rzucać 3K8. W miejscach wyjątkowo spaczonych rzut może sięgnąć
5K8, zaś w sprzyjających (Ulthuan? sąsiedztwo kamienia mocy?) spaść do zaledwie
1K8.
Generalnie, o stopniu zakłócenia wiatrów magii decyduje MG, i na pewno
wymaga to niejakiego wyczucia. Musi równoważyć grę, by inni czarodzieje
nie czuli się bezsilni przy elfim potentacie. Nie powinien też jednak
obrzydzić gry elfiemu magowi, poprzez zbytnie blokowanie jego
możliwości.
Silne zakłócenie
Jest możliwe, że kilka kości K8 wskaże
ten sam wynik [rys.3]. Oczywiście wszystkie lądują na tym samym polu diagramu i
kumulują zakłócenie — rzucający czar ze szkoły, przy której wylosowało się np 2 kości, będzie musiał dorzucić 2 dodatkowe kości Dhar.
 |
Rys. 3 - kumulacja zakłóceń |
Jak często losować zakłócenia wiatrów magii?
Wpływ Dhar na pozostałe wiatry jest zmienny. Ponieważ mamy do
czynienia z Chaosem, nie ma stałej reguły określającej, jak często
zmieniają się zakłócenia. Proponuję losować zakłócenia doraźnie, gdy elf
rozważa rzucanie czaru, tudzież przed walką w której spodziewamy się
użycia magii. W niektórych sytuacjach, np. jeśli walka się przeciąga,
można ponownie wylosować zakłócenia. Również częściej można to robić dla
miejsc, gdzie wpływ Chaosu jest szczególnie duży.
Stałe zakłócenie magii
Nic nie stoi na przeszkodzie, by uznać, że jakieś magiczne miejsce,
oddziaływanie czy magiczny przedmiot stale zakłócają magię określonego
rodzaju. Wtedy MG po prostu ustawia dodatkową kość na diagramie tam,
gdzie zgodnie z logiką fabuły powinno znajdować się zaburzenie.
Sugeruję, by odejmować ją od puli kostek przeznaczonych do losowania
zakłóceń w danym rzucie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz